Wychowanie nie jest przedmiotem psychoterapii, a być może –
w niektórych przypadkach – chodzi właśnie o jakość wychowania. Nie zawsze jest
tak, że życiowe niepowodzenia w relacjach ze sobą i z innymi czy przewlekłe obniżenie
nastroju wynikają z zaburzeń psychicznych. Wiele osób – nie analizując źródła
niechcianego zachowania – od razu poszukuje psychologa, nie zdając sobie sprawy,
że mogą zacząć od porady udzielonej przez doświadczonego pedagoga. Czym zatem
jest wsparcie wychowawcze? Czym zajmuje się zaangażowany pedagog?
Wsparcie wychowawcze to:
1. Stwarzanie sytuacji istotnych egzystencjalnie, tak aby młody człowiek mógł doświadczać pogłębionego sensu życia i znaczeń, wobec których nie powinien być obojętny.
2. Dzielenie się sytuacjami godnymi do zakomunikowania, tak aby młody człowiek mógł usłyszeć i wyrazić to, jak człowiek działa i co się z nim dzieje, kiedy doświadcza ważnego przeżycia, przebudzenia i przemiany.
3. Wyjaśnianie zjawisk, których zrozumienie wymaga odroczonego poznania, tak aby młody człowiek - w drodze do przeżycia olśnienia intelektualnego - doświadczył dojrzewania własnych myśli.
4. Rozpoznawanie zalet i wad własnej epoki, własnego
środowiska i samego siebie, tak aby młody człowiek miał pogłębioną świadomość
czynników ograniczających oraz wzbogacających jego myślenie i zachowanie.
5. Stwarzanie sytuacji bliskości i czułości w rodzinie,
tak aby młody człowiek doświadczał tego, że to, co robi w
swoim życiu i ze swoim życiem jest - w wielu przypadkach - skutkiem ubocznym pogłębionych relacji z samym sobą i z najbliższym
otoczeniem.
*
Jeśli w życiu Państwa rodziny NIE pojawiają się sytuacje opisane powyżej, zachęcam do zapoznania się z całością strony i do nawiązania kontaktu.
Więcej na temat różnić między poradnictwem pedagogicznym a psychoterapią.