Zarówno poradnictwo pedagogiczne jak i psychologiczne dostarcza impulsów do zmiany dotychczasowego sposobu myślenia i zachowania się. Poniżej zarysowałem kluczowe rozróżnienia, między dwoma podejściami.
Poradnictwo (doradztwo) pedagogiczne związane jest z
Ustawą o pomocy społecznej, która przede wszystkim uwzględnia
pedagogiczną pomoc rodzinie i przygotowanie do życia zawodowego. Jak czytamy w jednej z ekspertyz, poradnictwo rodzinne przeznaczone jest dla osób,
które: „[…] zainteresowane są sprawami prawidłowego rozwoju oraz wychowania
dzieci i młodzieży, m.in. poprzez wspieranie prawidłowego funkcjonowania
rodziny” (Jasnoch 2011,7)*. W relacji doradcy – z radzącymi się akcent postawiony
jest na optymalizację codziennych interakcji rodzinnych przy równoczesnej
próbie zwiększania samoświadomości i pogłębiania dialogu interpersonalnego i
intrapersonalnego jej członków, pomaga się również w określeniu celu i sensu współbycia
ze sobą i ewentualnych zmian decyzji życiowych (Skałbania 2009)*.
Zaburzone funkcjonowanie osoby w różnych obszarach życia, nie musi oznaczać występowania choroby lub zaburzeń psychicznych. Na gruncie poradnictwa psychologicznego używa się określenia „zablokowania osoby” (Kabir 2017)*, co wskazuje na możliwość jej odblokowania się i powrotu do właściwego dynamizmu życia. Swoją rolę odgrywają wówczas przede wszystkim psycholodzy – doradcy, koncentrujący się na aktualnych stanach emocjonalnych „zblokowanego” klienta. Przyczyny blokady wynikać mogą z chwilowej trudnej sytuacji życiowej, nieprzepracowanych traum, ostrych konfliktów, kryzysu rozwojowego czy kryzysów adaptacyjnych do nowego środowiska pracy i życia (Tempczyk - Nagórka 2022, Żmijewska, Paluch. 2022)
1) Jasnoch, Marlena. 2011. „Specjalistyczne poradnictwo rodzinne w Polsce”. Wydawnictwo WRZOS.
2) Kabir, Syed Muhammad Sajjad. 2017. Essentials of Counseling. First edition. Dhaka: Abosar Prokashana Sangstha.
3) Skałbania, Barbara. 2009. Poradnictwo pedagogiczne: przegląd wybranych zagadnień. Wyd. 2 popr. i Rozsz. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
4) Tempczyk-Nagórka, Żaneta, Martyna Czarnecka, Justyna Jastrzębska, i Michał Paluch. 2022. „Znaczenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w przeciwdziałaniu konsekwencjom pandemii COVID-19”. W Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w Polskiej szkole w sytuacji pandemii i postpandemii. Od wsparcia online po zmiany offline. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
5) Żmijewska, Aneta, i Michał Paluch. 2022. „Pomoc rodzinie – redefinicja znaczenia pomagania w warunkach post-pandemicznych”. W Wsparcie i ochrona rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym, zredagowane przez Barbara Kołdoń. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.